23948sdkhjf

Klumme: Lyt til medarbejderne! Sådan ruster I jer til fremtiden

”Når jeg mener, det er rigtigt, så mener de andre nok det samme.”

Sådan så jeg verden for mange år siden, da jeg var helt ny leder.

Jeg er heldigvis blevet klogere. Med årene har jeg fået øjnene op for, at man aldrig bliver en god leder, hvis man ikke lytter til sine medarbejdere.

Men dét, som også er gået op for mig igennem årene er, at det faktisk ikke er nok at lytte. For medarbejderne siger ikke nødvendigvis tingene højt, hvis der ikke er en anledning.

Sig tingene højt

Derfor er det lederens opgave at skabe nogle rum, hvor medarbejderne har mulighed for at sige tingene højt. Tør sige tingene højt. 

Og føler sig taget alvorligt.

Det har vi arbejdet intensivt med i Stadsing siden efteråret. 

Her besluttede vi i ledergruppen, at trivsel er én af vores must-win-battles i de næste fire år. Vi søgte midler hos Velliv Foreningen til et trivselsprojekt med hjælp fra en ekstern konsulent.

Hvorfor? Fordi vi er ved at ruste os til fremtiden. Stadsing er som mange andre virksomheder gået fra at være en familieejet virksomhed til at være ejet af en kapitalfond.

Det fører til nye krav. Om vækst. Om professionalisme. Om at leve op til de mål, der er sat for os. Og i det pres, er medarbejderne vores allerstørste og vigtigste aktiv.

Kultur blandt medarbejdere

Vi ser ind i en tid med medarbejderknaphed. Lige nu kan vi i Stadsing godt gå ud og ansætte nye medarbejdere. Men vi vil allerhelst beholde dem, vi har. For de har en viden og knowhow, som det tager mange år at bygge op. Og mere vigtigt er, at de bærer kulturen med sig fra vores snart 70 år gamle virksomhed.

Jeg mener, at vores særlige værdier i Stadsing er afgørende for at kunne klare kravene i fremtiden. I Stadsing trækker vi læsset sammen. Her er de ansatte dedikerede til arbejdspladsen, til fællesskabet og til kollegerne. Den gamle kultur skal vi bevare.

Siden efteråret har vi har skabt mange nye ”rum” til at medarbejderne kan komme til orde og tale om trivsel. Vi har indført 1-1 samtaler mellem ledere og medarbejdere. Vi har styrket kollegaskab og sparring for vores udekørende medarbejdere. Vi har haft workshops om trivsel, arbejdet med personlighedsprofiler, og måler løbende på trivslen og følger op.

Det arbejde har stået på siden november, og jeg kan rent faktisk mærke, at folk er blevet bedre til at sige tingene højt. Med vores fokus på trivsel har vi på en måde givet talen fri i Stadsing.

Og det betyder, at vi får mange flere gode idéer og forslag i spil. Der er mindre brok og mange flere, som hjælper med at finde de bedste løsninger på problemerne. Jeg føler, at jeg er kommet mere i sync med mine medarbejdere.

Lyt og lær

Derfor har jeg et budskab til andre ledere: Kom i gang med at lytte til jeres medarbejdere! Og husk at det ikke kommer af sig selv - den frie tale skal hjælpes lidt på vej. Der skal skabes rum til at tale sammen.

Og når man går i gang med at tale om trivsel, skal man være villig til at eksekvere. Det er ikke nok at lytte, der skal også handles.

Det mener jeg, hånden på hjertet, er nøglen til god trivsel. Og dermed også nøglen til at være rustet til en fremtid med medarbejder-knaphed og stigende konkurrence.

I Stadsing er vi godt på vej. Medarbejdernes input er samlet i en ny trivselspolitik, som skal ud at leve i organisationen. Men vi kommer til at investere endnu mere i at styrke trivslen i fremtiden.

Tidligere klummer på RetailNews

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125