23948sdkhjf

Klumme: Selvstændige detaillister kan forhindre butiksdød i byen

Selvstændige detaillister tænker og agerer lokalt og vil engagere sig i lokalområdet på en anden måde end den landsdækkende butikskæde, hvorfor der fra politisk side bør være fokus på at ”hjælpe” selvstændige med at etablere sig i de mindre og mellemstore byer. 

Siden midten af 1960'erne er udviklingen ensidigt gået i retning af stordrift inden for detailhandelen. 

Jeg har som ung DSK-konsulent i 1960'erne været med til at servicere flere end 15.000 selvstændige købmænd. 

I dag er antallet af selvstændige dagligvarekøbmænd nogle få hundrede, og købmandsforeningerne, der i hundredvis var spredt over det ganske land, er nedlagte. 

Samme udvikling kender vi fra andre brancher som isenkram, radio & TV, sko, sport, beklædning, optik og legetøj. 

De frivillige kæder er blevet opkøbt af kapitalfonde, og selvstændighedskulturen i detailhandelen er næsten væk. Nogle vil hævde, at forbrugerne har fået adgang til større udvalg i større butikker - og lavere priser. 

Jeg er ikke sikker på, at denne antagelse er rigtig. Jeg har oplevet 1950'ernes selvstændige danske detaillister, og jeg har arbejdet med 1960'ernes frivillige kæder. Jeg har set de frivillige kæder - en efter en - blive opkøbt af kapitalfonde, og jeg har registreret en stigende butiksdød i mindre og mellemstore byer. 

Jeg ser ikke nogen samfundsmæssige fordele, ved at detailhandelen koncentreres i de større byområder - tværtimod. 

Jeg tror begrebet ”Danmark i balance” passende kan tages i brug, når det gælder forbrugernes adgang til indkøbsmuligheder. Jeg tror, vi skal begynde at tænke småt i stedet for, som hidtil, kun at tænke stort. Jeg tror, vi skal hjælpe og motivere selvstændige iværksættere til at åbne butikker i de byområder, der i dag er præget af butiksdød. 

Jeg vil gerne opfordre det kommunale system med politikere og embedsmænd til at gå imod strømmen og bruge kræfter på at åbne nye butikker fremfor som hidtil at resignere over butikslukningerne. 

Lad os påbegynde kampen for flere selvstændige i detailhandelen. Det vil betyde liv og død for snesevis af danske byer. 

Flertallet vil hævde, at udviklingen ikke kan ændres, og andre vil mene, at mine synspunkter er helt ved siden af i en tid, hvor vi er optaget af at tale om kunstig intelligens, robotter, algoritmer og droner.

”Fremtidens forbruger” er et begreb, der skal dække over nye krav til byens detaillister. Retter man derimod blikket mod butikkens kunder af i dag, er disse - alle som en - optaget af basale faktorer som vareudvalg, priser, service og tilgængelighed, og ingen interesserer sig for fremtiden. 

Alt drejer sig om hverdagen nu og her, og ikke om fem eller ti år, hvor ingen ved, hvordan verden ser ud.

Detailhandel er her og nu. 

Kun ”eksperter” uden praktisk erfaring taler om fremtiden, fordi dette er et uforpligtende emne. Langt sværere er det at tale om konkrete løsninger af dagens udfordringer. 

En af de store fordele ved de selvstændige detaillister er, at de er fokuseret på dagen i dag, og som regel er tidshorisonten fremad begrænset til timer - og ikke år. 

Personer uden praktisk erfaring taler om fremtidens udfordringer fremfor at give konkrete løsninger til dagen i dag. 

Personer uden praktisk erfaring tror, at landsdækkende kædebutikker er svaret på en positiv udvikling af bymidten. 

Personer uden praktisk erfaring ved ikke, at det simple købmandskab med hundrede af år på bagen også virker i dag. 

Personer uden praktisk erfaring tror, at nethandel vil udkonkurrere de fysiske butikker. 

Personer uden praktisk erfaring ved ikke, at selvstændige kan gøre det bedre i bymidten end kapitalkæden. 

Personer uden praktisk erfaring forstår ikke betydningen af at kæmpe med hjertet fremfor strategi og koncepter. 

Det er ikke beliggenheden, der er afgørende for at skabe en succesfuld detailhandelsvirksomhed. Det er derimod det købmandskab, hvor hjertet er med i hvert eneste initiativ. 

Selvstændige detaillister gør byen til en bedre handelsby, fordi de er passionerede for at ville vinde. Kampen for at genskabe en selvstændighedskultur vil være til gavn for hele samfundet, og derfor er den værd at kæmpe.

Tidligere klummer på RetailNews

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125