23948sdkhjf

Klumme: Misinformation, bias og rettigheder - etisk brug af AI i marketing

Brugen af AI i salg og marketing oplever en betydelig vækst. 

Årsagerne er indlysende. 

Virksomheder kan høste store fordele, hvis de formår at udnytte potentialet i generativ AI - men AI er også uudforsket land. 

Det kræver investeringer og interne retningslinjer. Det er nu ved at være et år siden, at Open AI’s ChatGPT tog verden med storm og fik os alle sammen på fornavn med AI. 

Senere fulgte andre tech-firmaer trop med deres modeller – og i dag vil jeg vove den påstand, at det er blevet den nye normal at eksperimentere med generativ AI i privaten som i professionelle sammenhænge – ikke mindst i kom- og marketingafdelingerne. 

AI er med andre ord kommet for at blive, men med indtoget kommer også en række udfordringer i marketingafdelingerne, der kræver investeringer, og stærke interne retningslinjer. 

Potentialet kræver investeringer

Det er tydeligt, at generativ AI i sin nuværende form kan bruges meningsfuldt i marketingafdelingerne. På markedet findes der AI-værktøjer der kan lave marketingplaner, generere tekstindhold og segmentere.

Teknologierne kan endda integrere forskellige udbydere og foreslå demografiske, psykografiske, adfærdsmæssige og geografiske variabler til personlig målretning og kommunikation i kunderejsen.

Alligevel har vi kun kradset i overfladen af potentialet, når konsulenthuset McKinsey forudser, at generativ AI vil generere milliarder af dollars i årlig omsætningsvækst for brancher som finans, it, life science og detailhandelen. 

Det er en udvikling som i den grad kalder på investeringer, der understøtter udviklingen af pålidelige AI-modeller. 

EU på vej med AI Act 

I Danmark har vi en solid lovgivning, der gør, at de danske virksomheder allerede i dag er gode til at sikre forbrugere og samfund mod dataudnyttelse. 

Alligevel er der stadig gråzoner, hvor man som virksomhed bør træde varsomt.

I EU arbejder man på nuværende tidspunkt på verdens første AI Act, der skal regulere området for kunstig intelligens, som virksomhed gør man klogt i at holde sig opdateret på udviklingen. 

Tre principper for smart anvendelse af AI 

Når det kommer til at arbejde med AI i praksis, så mener jeg, at strategien for sikker og ansvarlig introduktion af generativ AI-teknologi i marketing bør baseres på følgende tre principper: 

  •  Prioriter dataintegritet: Undlad til en hver tid at dele af følsomme virksomheds- og kundedata med modellerne. 
  • Før tilsyn med dit indhold: Sørg altid for at fakta- og kvalitetstjekke AI-genereret indhold manuelt. Uanset hvor gode modellerne er, er der risiko for fejl og unøjagtigheder. 
  • Husk den menneskelige tone: Husk altid at gennemgå sprogmodellens ”tone of Voice”, så sproget passer til din virksomhed og ikke ender med at være dødt maskinsprog og derved ikke attraktivt for mennesker. 

Vi står ved en skillevej, hvor etisk brug af AI kan være afgørende for både virksomheder og samfundet som helhed. 

Det er på tide, at vi handler og udnytter AI's potentiale på en ansvarlig måde, så vi kan forme en fremtid, der er både innovativ og etisk forsvarlig. I sidste ende er det vores ansvar som salgs- og marketingfolk at sikre, at AI bruges på en ansvarlig og værdifuld måde. 

Lad os finde den rette balance mellem teknologi, kreativitet og menneskelighed, og fortsætte med at skabe autentiske, engagerende og effektive kampagner, der gør en positiv forskel for vores forretning og for vores verden.

Tidligere klummer på RetailNews

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083